Sidor

onsdag 4 november 2015

Med hjälp av en karta från 1847-1848

Saker har förändrats sig något sedan dess så det är lite lurigt att lista ut vilket hus som heter vad. Lite hjälp har jag fått av boken Med rötter i Sillerö men problemet är att boken är tryckt 1992 och en del av människorna som bodde här då har flyttat och andra har avlidit. Jag har under några år tänkt ta foton av ödehusen men jag har ändå dragit mig för det. Till stor del tror jag att det beror på att jag växte upp i en stad så jag har nog fler spärrar mot att kliva in på privat mark än vad folk som växer upp i en liten by har. Nåväl idag klampade jag äntligen in på privat mark och tog några bilder. Det finns ett hus som jag gärna hade fotat men det ligger lite för nära bebodda hus.
 Jag är väldigt osäker på om det här är gamla skolhuset, tror inte det men det verkar i alla fall ligga på samma plats.
Det här tror jag är Holen och under åren (9år) som jag har bott här så har det stått öde. Det ser ut som om någon bara klev ut genom dörren en gång och aldrig återvände. Gardinerna hänger kvar och i fönsterna verkar det som om det är plastblommor. Har aldrig försökt titta in så jag vet inte hur det ser ut där inne.
I mina ögon så är det här ett av de vackraste ödehusen. Och om jag gissar rätt så är det Sillmans. Skorstenen har mer eller mindre rasat ihop, taket har en massa hål och rutorna i fönsterna är trasiga men ändå så går det att se att det en gång i tiden var riktigt vackert.
Bara en bild som visar en del av Sillerö och hur vackert det är här. När man promenerar runt i byn är det svårt att greppa att det enligt Med rötter i Sillerö bodde 302 personer här i byn 1874

3 kommentarer:

  1. Åh, det finns så många vackra övergivna hus, och som du skriver om det med gardinerna kvar så är det som om de som bodde där bara gick ut en dag och aldrig såg tillbaka. Jättefina bilder. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Det går inte att se husen och inte fundera över hur de som bodde där en gång i tiden hade det

      Radera
    2. Det har du rätt i, det är en så främmande och gammal värld men också spännande. Man kan ju se vad som var hus med lite mer anseende och de som var små stugor bara.

      Radera