Sidor

fredag 13 november 2015

Ett tappert försök

Det fanns en del damm i en av objektiven med tanke på att jag aldrig tidigare har plockat isär ett objektiv för att göra rent det så beslutade jag mig för att börja med objektivet med fungus. Kände att om det gick åt helvete med den så gjorde det inte så mycket. När jag hade plockat isär den helt så kändes det inte nödvändigt att få ihop den igen så den är numera i flera delar men jag lärde mig lite.
Efter det tog jag itu med uppdraget att få bort ett hårstrå och damm ur en Ricoh Rikenon 50mm f2. Efter lite pill så lyckades jag komma åt alla linserna och göra rent dem. Det blev väldigt mycket bättre och bilden är tagen med objektivet. Enda problemet jag fick som jag inte riktigt har lyckats lösa är att ringen framtill på objektivet med objektivets namn inte riktigt vill sitta kvar.

Nu känner jag absolut att jag i framtiden vågar plocka itu (billiga) objektiv som har damm eller annan skit

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar