Sidor

lördag 1 augusti 2020

Gissar väl på mosaikvirus

Jag noterade redan förra året att några liljor såg konstiga ut men trots idogt googlande så hittade jag inget svar på varför. I dag googlade jag däremot på engelska och då tror jag att jag lyckades hitta svaret nämligen mosaikvirus. På sikt så ska nämligen det viruset ge bladen ett konstigt och skruvat utseende. Så här ser två av liljorna ut.

Jag kunde inte hitta någon information om hur man kan rädda liljorna utan budskapet var gräv upp och bränn upp. Nu kände jag inte för det så jag grävde upp, klippte ner och efter det fick lökarna bada i en klorinblandning. Efter det planterade jag dem i en rabatt var det inte finns några liljor eller något känsligt. Antingen så klarar de sig eller så gör de inte det men nu har jag försökt i alla fall. Lite tråkigt är det i år men all ohyra och skit. Då får man glädja sig åt det lilla eller stora i det här fallet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar