Sidor

tisdag 27 september 2022

Det trodde jag inte

 Jag var borta en vecka och när jag åkte hade en lilja inte blommat än men den hade stora knoppar. Att den skulle blomma trodde jag inte eftersom det hade varit frost och flertalet blommor i trädgården börjat rasa ihop. När jag kom hem tog det någon dag och sedan slog liljan ut.


Det här är garanterat den sista liljan som blommar i trädgården i år. 
Eftersom jag hyser en viss besatthet för liljor blev jag glad när jag såg det här i ett dike i en stad jag besökte.

Diket gränsande inte till någon bostad utan det var en ödetomt med stora fruktträd. Bredvid den på bilden fanns det flera och en del hade frökapslar kvar. Det på bilden är alltså en krollilja. Jag kunde inte låta bli att ta några frökapslar och sedan spred jag fröerna i rabatterna hemma. Om det om några år dyker upp krolliljor i trädgården så blir jag glad. Nu har jag krolliljor sedan tidigare i trädgården men roligt om det här är någon äldre sort. Att ta frökapslar från blommor som inte växer i trädgårdar har jag inga problem med

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar