Sidor

måndag 18 november 2019

En duns på fönstret

Fick mig att resa på mig och spana ut genom köksfönstret. Att fåglar flyger in i våra fönster är inget ovanligt men det får mig att titta ut för att se om de är okej eller inte. När jag spanade ut såg jag en rund liten fågel och tanken jag fick i huvudet var att det var en uggla. Den tanken kändes lite ologisk för en liten liten uggla på eftermiddagen har jag aldrig upplevt. Efter en liten stund kvicknade fågeln på sig så pass att den flög till vår syren och satte sig. Jag tog på mig kläder och tog med mig kameran ut för att se vad det var för fågel. Den satt med ryggen åt mig men jag knäppte en bild ändå.
 Jag tyckte fortfarande att det var en uggla och beslutade mig för att försöka ta mig till andra sidan av ugglan utan att skrämma den. Mörkret kom fort så inställningarna på kameran fick anpassas till det och det blir inga kanonbilder med hög ISO och lång slutartid men här är bilderna jag fick.

När jag kom in igen tittade jag i en fågelbok och kunde dra slutsatsen att det var en sparvuggla som gjort ett kort besök i trädgården.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar