Sidor

fredag 10 november 2017

Något jag aldrig sett tidigare

Det är lustigt hur många gånger man kan passera en sak utan att lägga märke till någon detalj. I morse såg jag för första gången att ett timmerhus i byn hade kvar sin märkning från när den flyttades till sin befintliga plats. Hade det inte varit frost så skulle jag aldrig ha sett märkningen. Nu handlar det om ett hus som jag har passerat flera gånger i veckan under ca 11år. Känns som om jag någon gång tidigare borde ha sett märkningen men icke.
Det är alltså normalt att sätta märkning på timmerstommar så att det blir lättare att bygga upp husen på nytt när de flyttas. Märkningen brukar sättas på varje stock i närheten av husknutarna så att man lätt kan se i vilken ordning stockarna ska vara.

2 kommentarer:

  1. Är det G4 det står? Vad kan G stå för isf? Naturen är bra på att visa oss nya saker titt som tätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att det är ett G. Bokstäver och siffror är vad man märker varje stock med nära timmerknuten. Jag kommer inte ihåg vilket sida av vilket hörn som ska vara A enligt någon gammal regel. Varje stock i ett timmerhus har en siffra och två bokstäver. Siffror visar i vilken ordning stocken ska ligga och bokstäverna visar hur stocken ska ligga. Hörnet av stocken som är märkt med B1 ska sitta ihop med C1, D1 med E1 osv. Hoppas att det går att förstå hur jag menar.

      Radera